Senin, 08 Desember 2014

MUSNANE PERADABAN MAJAPAHIT

     Paten pinaten antarane trah Tunggul Ametung lan Ken Arok nembe sidhem nalika Ranggawuni jumeneng nata Singasari urutan kaping papat (1248-1268). Jejuluk Wisnu­war­dana, anak Anusapati iki sasuwene mren­tah Singasari kaampingan Ratu Angabaya Mahesa Cempaka kanthi gelar Narasing­hamurti. Kaweden keris mPu Gandring bakal njaluk tumbal maneh, Wisnuwardana ngutus sawenehe senapati, Mahesa Bungalan ngla­rung keris ngelak getih kasebut menyang kawahe Gunung Kampud (Kelud?). Dhasare pancen vulkanik aktif, ketambahan maneh minangka papan kanggo nglebur keris kang kebak aura ala, kaya legenda ing ndhuwur, ndadekake Kelud saya medeni nalika lagi krodha.

      Bebaya mau disadhari Hayam Wuruk. Kitab Negara Kertagama nyritakake, raja gung Majapahit iku asring tedhak menyang Palah. Sing dimaksudake Palah yaiku kompleks pecandhen sakulone Kelud. Awit dumunung ana Desa Penataran, Kecamatan Nglegok, Kabupaten Blitar, pecandhen papan palenggahane Syiwa jroning wujud dewa panguwasa gunung iki banjur luwih populer disebut Candhi Penataran. Ing Palah Hayam Wuruk minangka titisan Dewa Gunung nindakake upacara pamujan marang Hyang Acalapati murih negarane luwar saka panga­muke Kelud.

     Let sawetara abad Majapahit akhire runtuh sawise digebug perang Demak. Tradisi ngurmati gunung melu cuthel. Kasusul taun 1856 Kelud njeblug. Sethithike sepuluhan ewu kawula nemahi tiwas. Tilas kedhaton krajan Hindhu kang wewengkone ngliputi Nusantara iki jugrug kapendhem awu lan pasir vulkanik. Semono uga wewangunan-wewa­ngunan liyane, kalebu Candhi Penataran, ngalami nasib sing padha. Kabudayan Maja­pahit musna kanggo salawase.

     Mitos liya nyebutake, Kelud ora bisa dipisahake karo kisahe Dewi Kilisuci. Sekar kedhaton Jenggala Manik iki kewuhan nulak panglamare Lembu Sura, makhluk gaib asirah sapi sarta Mahesa Sura kang sirahe arupa kebo. Kepeksa sang dewi api-api njaluk bebana ora lumrah, gelem digarwa sauger digawekake tlaga loro angganda arum lan amis ing sapuncake Kelud jrone wektu sewengi. Dudu Mahesa Sura lan Lembu Sura yen ora keconggah minangkani. Sadurunge jago kluruk penggawene tlaga kelakon ram­pung. Jalaran pancen suthik dipek bojo tum­rap Kilisuci ora ana maneh cara liya kajaba ngajap patine para penglamar sing ngayunake dheweke.

     Nuruti pamintane sang dewi Lembu Sura sarta Mahesa Sura ambyur nyilem sajro­ne tlaga kanggo mbuktekake yen banyune temen-temen wangi lan amis ambune. Satengahe kekarone nyegur nuli dikrutuk sarta diblegi watu dening prajurit Jenggala sing wis dikerigake kanthi sesidheman. Sadu­runge nemahi tiwas kawetu sepatane Lem­bu Sura, ”Entenana piwalesku, Kediri mbesuk bakale dadi kali, Blitar dadi latar lan Tulung­agung malih kedhung”.

    Kasunyatan nuduhake Kediri dinane iki diliwati aliran sethithike 11 kali gedhe cilik. Ing Tulungagung tinemu Bendung Wono­reja, lan kawasan kang dumunung ana Blitar ing antarane kali lan bendung kasebut iba­rate kaya latar jembar ngilak-ilak. Apa iki wujud saka sepatane Lembu Sura sing numusi?
Isih ana keanehan liyane. Foto semburan material vulkanik nalika Kelud njeblug periode kawuri mbentuk wewujudan memper sirah raseksa. Iki saya muwuhi keyakinane masya­rakat yen krodhane gunung api aktif  kasebut ora liya akibat pangamuke denawa asirah sapi kasebut.

     Bisa dipahami para pedunung neng gigire Gunung Kelud isih nglestarekake ritus tulak­bala. Warga Desa Sugihwaras kang duwe kajatan mantu, supitan lan lebar panen raya padha merlokake nyadran menyang pun­dhen Dhanyangan Mbah Sumber lan Mbah Ringin. Kajaba kuwi bebarangan karo masyarakat Sugihwaras bebarengan karo warga Desa Babadan, Pandhantoya, Sempu sarta Ngan­car watara taun 2005-nan nyoba nguripake maneh tradhisi Sesaji Kelud saben 23 Sura. Ujube minangka atur syukur marang Gusti Allah kang wis paring keslametan lan kemak­muran liwat bumi Kelud kang subur gemah­ripah lohjinawi. Lerege, upacara adat sing diregengake maneka kesenian tradisi iki uga dimaksudake kanggo kepentingan pariwisa­ta.  (Pakne Puri)




Tidak ada komentar:

Posting Komentar